שנת 2022 הייתה שנה מאתגרת מאוד בשוק ההון, כאשר בשנה זו נחשפנו לירידות משמעותיות בשווי הנכסים הפיננסים והפנסיונים.

ירידות אלו גרמו לרובנו לנסות להבין מהן הסיבות לכך ומה ניתן לעשות כדי לשמור על כספינו.

לשם כך, ריכזנו עבורכם את הכוחות המרכזים שגרמו להן וכיצד מומלץ לפעול נכון בימים אלו.

מהי ריבית?

הגדרתה של המילה ריבית היא "מחיר הכסף". גובה הריבית נקבע על ידי מספר פרמטרים: רמת הסיכון של המלווה, טווח ההשקעה וסוג ההשקעה.
ככול שהלווה בעל מאפייני סיכון גבוהים וטווח ההשקעה שלו ארוך, כך יעלה שיעור הריבית שידרוש המלווה.
 

מהי האינפלציה ומה השפעתה?

אינפלציה היא שיעור השינוי של עליית מחירים אשר גורמת לשחיקת ערך כספנו, ככול שהאינפלציה גדולה יותר, כך קטנה יכולת הרכישה של האזרח ועולה גובה החזרי החוב של חברות ומדינות מכיוון שחלק מהחוב הוא צמוד ריבית.
 

למה עלתה האינפלציה הכלל עולמית בשנת 2022?

העלייה באינפלציה הכלל עולמית נובעת בעיקר מכסף זול, שעיקרו מריבית כמעט אפסית אשר ליוותה אותנו ב- 13 השנים האחרונות, עליות שכר, פגיעה בהיצע של סחורות בשל מגפת הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, כל אלו גרמו להתייקרות משמעותית של מחירי הדיור, מחירי סחורות חקלאיות, מחירי אנרגיה ועלייה כמעט בכל המוצרים שאנחנו צורכים על בסיס יומי.
אין ספק כי שילוב כוחות אלו הביא להתחזקות משמעותית של האינפלציה, שהגיעו בשיא לטווחים שנעים בין 7% ל- 10% בכלכלות המרכזיות בעולם אל מול היעד שנע בין 2% - 3%.
 

מה הקשר בין אינפלציה לריבית?

כדי להימנע משחיקת הערך הריאלי של כספי הציבור וגידול בעלויות מימון יש לנהל בפועל את גובה האינפלציה, הדרך המהירה והטובה ביותר היא להעלות את הריבית, זאת משום שריבית גבוהה תביא לקיטון בצריכה הפרטית והשקעות ריאליות כגון נדל"ן.
את הצריכה הפרטית מממן האזרח בעיקר על ידי שימוש באשראי, וכשעלות האשראי עולה כך האזרח מקטין את הצריכה. לגבי ההשקעות בנדל"ן המשקעים מממנים על ידי לקיחת משכנתאות, כאשר הריבית עולה הכדאיות של ההשקעה יורדת.
בנוסף נפתח בפני הציבור רכיב חיסכון כדאי בדמות פיקדונות, המייצר רווח נאה למשקיע כאשר פעולת החיסכון מקטינה את כמות הכסף, דבר ה מאפשר את המשך הרכישות ועליות המחירים.
 

איזה ריבית הכי טובה לחיסכון?

נכון לימים אלו הריבית בבנק ישראל עומדת על 4.5% המשמעות שניתן לקבל על השקעה בפיקדונות אלו, חיסכון עם ריבית שנעה בין 3% - 5% תלויה בטווח ההשקעה וברמת הצורך לנזילות הכסף, לעומת זאת אם נבקש לקבל הלוואה לצריכה קמעונאית נדרש לשלם ריבית שיכולה לנוע בין 7%-12% ואם נבקש לקחת משכנתה ניפגש בשיעורי ריבית שנעים בין 5% - 7% תלוי אם ההלוואה צמודה למדד המחירים לצרכן או לא.
 

מהי ההשפעה של עליית הריבית על החיסכון הפנסיוני של הציבור?

חיסכון לפנסיה מורכב משימוש במוצרי השקעה שבאמצעותם אנחנו חוסכים לגיל הפרישה  כגון: קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה וביטוח מנהלים.
המשותף להם הוא שכולם מחזיקים ניירות ערך כגון אגרות חוב ומניות.
אם כך נשאלת השאלה: מה המשמעות של עליית ריבית? בתקופה של עליית הריבית נכסים אלו נפגעים והתוצאה היא ירידה בשווי של המוצרים הפנסיונים. חשוב לציין כי עליית הריבית גורמת לירידת בטווח הקצר, אך טווח ההשקעה לחוסך הוא לטווח ארוך, לכן מומלץ מאוד שלא לבצע שינוי במסלול ההשקעה בניסיון לתזמן את שוק ההון, משום שלמרות שקיימת פגיעה בשווי הנכסים בטווח הקצר, בעת עליית ריבית אנו נהנה מרווחים כאשר הריבית תרד.
 

ומה קורה בנדל"ן בישראל?

עליית הריבית במשק גורמת ליציאה כמעט מוחלטת של המשקיעים אשר נדרשים לשלם ריבית גבוהה על ההלוואות וזאת בנוסף לשיעור מס של 8% , לגבי אלו המעוניינים לרכוש דירה ראשונה, הם בוחרים כרגע לשבת על הגדר וזאת בשל מחירי דירות גבוהים ועלויות מימון גבוהות.
כל זאת אינו פוסח על הקבלנים והיזמים הישראליים אשר נמצאים בימים אלו בסיכון גבוה , בשל כובד עלויות המימון על היזמים אשר מחזיקים קרקעות וסכנה לשחיקת רווח של הקבלנים עקב גידול בעלויות חומרי גלם וכוח אדם.
 

מבטח סיימון – הדרך הנכונה

הדרך הטובה ביותר להשקיע את הכספים שלנו, לטובת חיסכון לפנסיה, הן את ההכרחיים במסגרת תוכנית פנסיונית והן את הכספים העודפים למטרות רווחים היא, לפנות לאנשים מקצועיים אשר ידעו לעשות זאת בצורה הטובה ביותר עבורנו.
במבטח סיימון אנו מציעים פגישה מקיפה וכוללת אשר במהלכה ייבדקו שאיפותיו ומטרותיו של הלקוח, יוצגו לו האפשרויות השונות הקיימות עבורו ולאחר שיחליט על האופן המיטבי לניהול כספיו יבוצעו דרישותיו. בהמשך יבוצעו פגישות תקופתיות כדי להבטיח שהשינויים האישיים, המקצועיים והמשפחתיים יובאו לידי ביטוי בכל מסלול ביטוח או חיסכון.
עליית הריבית בישראל משפיעה בכמה דרכים על החסכונות השונים שלנו. כיוון שחיסכון הוא אחד הדרכים לשמור על ערכו של הכסף ועל כך שיהיה לנו את הדרוש לנו בפרישתנו, כדאי ומומלץ להתייעץ ולפנות לאנשי מקצוע שידעו לכוון ולנתב אותו בצורה הטובה ביותר עבורנו.
 
אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם המומחים של מבטח סיימון והבטיחו את כספכם ועתידכם בידיים הטובות ביותר.
 
לתשומת ליבך: האמור בכתבה זו מהווה מידע מקצועי כללי בלבד ואינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל רישיון. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. אין להעתיק ו/או לפרסם ו/או לצלם ו/או להפיץ ו/או לעשות כל שימוש במידע ו/או כל חלק ממנו ללא רשות בכתב ומראש מאת מבטח סימון סוכנויות לביטוח.