23.09.2024
 
מתוך הפודקאסט של מבטח סימון, לחצו לשמיעת הפרק
 

מי יקבל את הכספים מתוכניות הביטוח הפיננסים והפנסיה, במקרה פטירה? 

האמת, שהתשובה איננה פשוטה והיא תלויה במספר משתנים כגון: מתי הוגדרו המוטבים ומתי נכתבה צוואה ועוד.
 
בכדי להבין את הנושא טוב יותר, הנך מוזמן לקרוא את המאמר הבא.
אנו פוגשים מעת לעת, שאלה בנושא: מי זכאי לקבל את הכספים מתוכנית הביטוח והפנסיה? האם מי שהוגדר כמוטב בתוכנית, או היורשים החוקיים של העמית.
באמצעות מאמר קצר זה, ננסה להבהיר את הנקודה בצורה המיטבית.
 
בפני בתי המשפט לענייני משפחה, עולים מעת לעת, סוגיות הקשורות לבחירת הזכאות של יורשי נפטר.
לאחרונה דן בית משפט לענייני משפחה, במקרה שבו התגלתה סתירה, בין הוראות הצוואה של אדם שנפטר, לבין המוטבים שרשם בפוליסת ביטוח החיים שלו.
 
בצוואתו הוריש המנוח את כל רכושו, כולל ביטוחים, לאשתו אך בפוליסת ביטוח החיים, הוא רשם את אחותו כמוטבת.
בית המשפט, ביקש לבחון מתי בוצעה הגדרת המוטבים על ידי המנוח? ובמענה, גילתה כי, בחירת המוטבת הייתה לפני שנים רבות, זאת כאשר המוטבת הייתה האדם הקרוב אליו ביותר, ולפני שהקים משפחה.
 
בית המשפט, קיבל את טענת האלמנה, שבעלה המנוח ככל הנראה שכח שהוא רשם את אחותו כמוטבת בפוליסה זו, והניח שהכספים יועברו אליה על פי צוואתו.
 
העובדה שהאחות נפטרה, מספר שנים לפני המנוח, אף חיזקה את ההנחה של בית המשפט.
 
לפיכך קבע בית המשפט, שיש להעביר את כספי הביטוח לאלמנה, על פי הוראות הצוואה, ולא ליורשים של האחות שהייתה רשומה כמוטבת.

חשוב להכיר את סעיף 147 בחוק הירושה, שקובע, כי כספים בקופות גמל ופנסיה אינם חלק מעיזבון המנוח, והם עוברים ישירות למוטבים שצוינו בקופות ללא קשר לצוואה.
 
אולם, פסיקה חריגה זו מראה שבמקרים מיוחדים כשחלף זמן רב מאוד ויש צוואה ברורה, בית המשפט עשוי לקבוע שהצוואה גוברת על המוטבים שצוינו קודם לכן.
 

אז מה למדנו?
חשיבות עדכון המוטבים

המקרה הזה ממחיש, את החשיבות של עדכון המוטבים בפוליסות ביטוח, בקופות גמל ובקרן פנסיה, באופן שוטף, בהתאם לשינויים במצב המשפחתי והאישי.
 
אי עדכון לאורך זמן עלול ליצור סתירות. כפי שנראה במקרה הזה, עם הזמן אנשים לעיתים שוכחים מי צויין כמוטב בעבר, בייחוד אם חלפו עשרות שנים. זה יכול ליצור פער בין כוונותיהם האחרונות לבין מה שצויין בעבר.

חשיבות הצוואה

  1. בתי המשפט עשויים במקרים מיוחדים, להעדיף את הוראות הצוואה המפורשות על פני קביעת מוטבים ישנה, אם זו נראית כמשקפת את רצון המנוח הסופי והמעודכן יותר.
  2. חשיבות ההבנה של חוק הירושה - סעיף 147 מדגיש את ההבדל בין העברת כספים בחיים לעומת כספים מוגדרים כ"עיזבון". זהו הבדל שחשוב להכיר.

 

לסיכום, המאמר ממחיש כמה נקודות חשובות להתייחסות - עדכון המוטבים, השפעת חלוף הזמן, חשיבות הצוואה והכרת החוקים הרלוונטיים, כדי למנוע סתירות ובעיות בהעברת הכספים לאחר הפטירה.

 

לכן, חשוב מאוד בכל פגישת שירות עם לקוח, לבחון מחדש את הגדרת המוטבים בכלל המוצרים הפנסיוניים והביטוחים אשר על שמו.